Vymeňte po zime jedálniček za niečo ľahšie: Toto v ňom nahraďte

Po lete meníme svoje šatníky, no mali by sme tak spraviť aj s jedálničkom a vymeniť suroviny za lokálne a čerstvé.

V lete máme väčší prísun zdravej zeleniny a ovocia, najlepšie tých, ktoré si sami doma vypestujeme. Takéto plodiny sa nedajú porovnať s tými z obchodu počas roka. Práve zelenina a ovocie patria medzi veci, ktoré by sme mali do svojho jedálnička dostať v čo najväčšom množstve.

Snažíte sa schudnúť do plaviek?

Ak sa ešte posledné dni pred dovolenkou snažíte schudnúť, neurobte tú chybu, že budete vynechávať niektorý chod z dňa. Vynechanie večere ani raňajok vás nezbaví kilogramov, práve naopak, telo si bude robiť zbytočne zásoby, keďže nedostane toľko jedla, ako je zvyknuté. Radšej si dajte ľahšiu večeru, ideálne zeleninový šalát. Na raňajky sa najedzte do sýta.

yellow and red tomatoes on green plastic crate

Vyberajte si sezónne ovocie aj zeleninu. Namiesto jabĺk v lete jedzte melón, marhule, broskyne a ďalšie ovocie, ktoré je v tomto období čerstvé. Z ovocia voľte paradajky, papriku, koreňovú zeleninu, cuketu a mladé zemiaky. Ale pozor, ak chcete schudnúť, aj niektoré z týchto plodín sú plné sacharidov. Napríklad také banány jedzte len v obmedzenom množstve.

Ľahšie alternatívy

Ťažšie bravčové či hovädzie mäso nahraďte kuracím a morčacím. To má dostatok bielkovín, ale menej tukov, tým pádom sa po ňom budete cítiť ľahšie vo vysokých teplotách. Ak už máte chuť na červené mäso, vyberte si ľahšiu časť hovädzieho. Ani taký burger raz za čas nespraví vášmu telu zle, nie však každý týždeň.

Skvelou voľbou v lete sú ryby. Ak cestujete do prímorskej oblasti, vyskúšajte miestne ulovené ryby, ktoré sú plné zdravých látok a váš žalúdok nasýtia, ale nezaťažia. V lete radšej ako tukové syry, voľte ľahšie varianty – mozzarela môže nahradiť v šaláte váš obľúbený druh syra.

a person holding a spoon over a plate of salad

Opatrne pri prílohe

Ako prílohu k mäsu voľte ideálne ryžu, sladké zemiaky, kuskus alebo bulgur. V lete môžete prílohu skombinovať so sezónnou zeleninou a z prílohy sa môže stať ľahké, ale sýte jedlo, ktoré vám dá dostatok energie. Do jedla si môžete nasypať zdravé oriešky, semiačka či chia semienka, ktoré sú zdravé, ale majú tiež dostatok tukov, ktoré vášmu telu v tomto prípade prospievajú.

Ak milujete zmrzlinu, ktorú si neviete v lete odoprieť, vymeňte klasické mlieko v nej za bezlaktózové, ktoré je v lete ľahšie stráviteľné pre telo. Ešte lepšou alternatívou sú sorbety. Tie nájdete aj v ponuke nejedného zmrzlinárstva, ale chutné si môžete vyrobiť aj sami doma. Ľadová káva tiež nie je hriechom, pozor však na tú so šľahačkou a zmrzlinou. Pri dezertoch voľte v lete raw koláčiky. Ovocie si môžete osladiť napríklad medom.

Zdroj foto: Unsplash.com

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek