Zatvoriť

Orechy a oriešky – každý je zdraviu prospešný

Orechy dokážu potešiť naše chuťové bunky a okrem toho nám dodávajú prospešné látky, nevyhnutné
pre dobré fungovanie celého organizmu. Mali by preto byť súčasťou každého vyrovnaného jedálnička,
najlepšie v kombinácii s obilninami a čerstvým či sušeným ovocím.

Orechy sú veľmi bohaté na kvalitné nenasýtené mastné kyseliny a bielkoviny, lecitín, vitamíny B,
D, E a F i C, provitamín A a kyselinu listovú. Čím sú čerstvejšie, tým je obsah vitamínov vyšší. To
platí hlavne o vitamíne C. Obsahujú tiež minerálne látky, hlavne je významný obsah vápnika (denne
by mal človek prijať 1000 miligramov vápnika, 100 gramov mandlí obsahuje 240 miligramov vápnika,
lieskové oriešky 280 miligramov vápnika), ďalej síru, horčík, fosfor a železo.

Orechy výrazne prispievajú k dobrej krvotvorbe v kostnej dreni a tým k liečbe chudokrvnosti.
Podporujú látkovú výmenu a vylučovanie toxínov. Nemali by chýbať v žiadnom jedálničku, hlavne
tehotných a kojacich žien, športovcov či ťažko fyzicky aj duševne pracujúcich ľudí. Niektoré osoby
sú na oriešky ale alergické – hlavne na arašidy, ktoré obsahujú arašidový olej.

Vždy je lepšie nakupovať orechy v škrupinke. Vylúpané totiž rýchlo oxidujú a tuk v nich
žltne, ničia sa aj niektoré vitamíny a citlivým osobám tiež môžu podráždiť zažívanie.

Nech už ale ide o akýkoľvek druh orechov a orieškov, každý je zdraviu prospešný.

Lieskové oriešky

Obsahujú okrem tukov (až 60 %) aj bielkoviny (okolo 19 %), vápnik, horčík a železo. Sú prospešné
pri neurózach a na zlepšenie pamäti.

Vlašské orechy

Obsahujú hlavne tuky, vápnik, zinok, selén, železo, fosfor, vitamín E a vitamíny radu B –
významne posilňujú nervovú sústavu a znižujú hladinu cholesterolu. Konzumovať by sme mali päť
orechov denne. Z vlašských orechov sa tiež lisuje vysoko kvalitný olej, bohatý zdroj nenasýtených
mastných kyselín.

Pekanové orechy

Ide o odrodu vlašských orechov, ktorá má protirakovinové účinky. Pekanové orechy sú bohaté na
vitamíny a minerálne látky. Pred lúpaním sa musia namočiť do vriacej vody na 15 minút.

Mandle

Vysoký podiel horčíka upokojuje nervy, ich konzumácia zlepšuje kvalitu pokožky, vlasov a
nechtov. Mandle sa používajú celé alebo lúpané do šalátov, rizot, omáčok alebo náplní múčnikov aj
mäsových rolád. Mleté môžu nahradiť niektoré druhy múky, zo sparených mandlí sa vyrába mandľové
mlieko, ktoré je zdrojom napríklad vápnika, horčíka či železa.

Pistácie

Obsahujú fytosteroly, ktoré znižujú hladinu cholesterolu a majú preventívny účinok proti rôznym
typom rakoviny.

Kešu orechy

Ide o semená tropického stromu zvaného ľadvinovník. Zdravšie sú nesolené a nepražené, ktoré sa
len sušia pri nízkej teplote. Kešu oriešky sú bohaté na betakarotén a zinok, stopové prvky v nich
obsiahnuté podporujú rast buniek.

Para orechy

Ide o plody stromu zvaného Juvie ztepilá. Lepšie je zakúpiť ich škrupinke, ale častejšie sa
predávajú vylúpané. Pridávajú sa do radu dezertov, ale pre niekoho môžu byť alergénom. Para orechy
sú zdrojom selénu, ktorý má spolu s vitamínem E, ktorý tiež obsahujú, ochranný účinok proti
ochoreniam srdca a ciev.

Arašidy

Konzumujeme ich pokiaľ možno nesolené a sami si ich vylúpeme. Majú pozitívny vplyv na zníženie
rizika vzniku zubného kazu, pomáhajú pri niektorých kožných ochoreniach, chránia nervy a podporujú
krvotvorbu. Arašidový olej ale obsahuje alergény, vyhýbať by sa arašidom mali aj chorí na dnu.

Jedlé gaštany

Jedlé gaštany sú bohaté na vitamíny B a E a majú nízky obsah tukov. Sú kaloricky výdatné,
neobsahujú ale olej, ale škrob, menšie percento cukru, tuku, bielkovín a majú vysoký obsah vitamínu
C a B1.

Píniové oriešky

Píniové oriešky sú semena stredozemnej borovice, známe ako pignoli. Píniové oriešky sa predávajú
olúpané, pražené alebo niekedy aj solené.

Tip redakcie: Orechy v mede

K tradičným suvenírom slnečného Grécka patria orechy v mede. Zdravú pochúťku si môžeme pripraviť
aj doma, keď do pekne tvarovanej fľaštičky (plní aj dekoratívne účely) naukladáme vylúpané jadrá
vlašských orechov a zalejeme ich kvalitným medom.

Zdroj fotografií: Fotolia.com

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek