Louis Vuitton vyzval módnych návrhárov a umelcov – navrhnite niečo s Monogramom!

THE ICON and THE ICONOCLASTS, čiže Ikona a obrazoborcovia, je špeciálny projekt značky Louis Vuitton oslavujúci ikonický vzor LV Monogram. Šesť obrazoborcov (ikonoklastov) z radov známych osobností umeleckého sveta – Christian Louboutin, Cindy Sherman, Frank Gehry, Karl Lagerfeld, Marc Newson a Rei Kwakubo – dostali každý voľnú ruku, aby navrhli kabelku a/alebo batožinu podľa vlastnej inšpirácie. Podmienkou bolo len použitie loga Monogram a samozrejme to, že výsledný navrhnutý produkt musí byť v duchu inovácie, spolupráce a odvahy, ktoré sú značke Louis Vuitton vlastné.

THE ICON and THE ICONOCLASTS (Ikonu a ikonoklasty) a oslavuje svoj ikonický a slávny vzor Monogram. Christian Louboutin, Cindy Sherman, Frank Gehry, Karl Lagerfeld, Marc Newson a Rei Kwakubo – táto rozmanitá skupina osobností, ktorým je spoločný talent pre borení zavedených konvencií a definovanie nových pojmov v umení, architektúre a dizajne, vytvorila skutočne jedinečnú kolekciu.

Projekt THE ICON and THE ICONOCLASTS vznikol z iniciatívy Delphine Arnault, výkonnej viceprezidentky spoločnosti Louis Vuitton a Nicolasa Ghesquière, umeleckého riaditeľa dámskych kolekcií značky Louis Vuitton.

„Keď sme hovorili s Nicolasom Ghesquière o tom, aké talentované osobnosti by sme chceli osloviť, rozhodli sme sa ísť za tými, ktorí sú úplne jednoducho jednotkami vo svojom odbore,“ vysvetľuje Delphine Arnault. „Zaujímali nás ľudia, ktorí pracujú hlavou aj rukami. Vravela som si, že by bolo zaujímavé zistiť, ako oni vidia Monogram, a že by to mohla byť aj zábava. Je veľmi inšpiratívne vidieť vízie týchto ľudí, ich uhol pohľadu. Je to skupinka, v ktorej každý je vlastným spôsobom geniálny.“

„Monogram je nadčasový, ale konkrétne tento projekt mu chcel vzdať česť spôsobom, ktorý búra konvencie toho, čo poznáme ako klasiku,“ komentuje Michael Burke, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Louis Vuitton.

Exkluzívne a limitované edície, ktoré „obrazoborcovia“ vytvoria, budú v predaji vo vybraných značkových obchodoch Louis Vuitton od polovice októbra 2014. Nejde teda o žiadnu umeleckú výstavku, ale každý z navrhnutých produktov si budú môcť fanúšikovia a zákazníci značky Louis Vuitton tiež kúpiť.

Ikona Louis Vuitton – Monogram


Georges Vuitton vytvoril Monogram v roku 1896. Iniciály LV sú poctou jeho otcovi, Louis Vuittonovi, ktorý zomrel štyri roky predtým. Monogram, ktorý bol vo svojej dobe revolučný, je symbolom moderného francúzskeho dizajnu. Tvoria ho štylizované kvety a písmená v geometrickom usporiadaní – a stále sa vedú diskusie o tom, či inšpiráciou pre túto symetriu bol neogotický štýl alebo umeleckým štýlom japonismus. Ďalším možným zdrojom inšpirácie mohli byť kachle v rezidencii rodiny Vuittonových. Monogram je teraz celosvetovo známy ako symbol značky Louis Vuitton – jej doslovný aj metaforický podpis.

Iconoclast Christian Louboutin


Christian Louboutin vyrástol medzi samými ženami a teda už od mladého veku vnímal ženskosť a fascinovali ho ikonické krivky lodičiek na vysokom podpätku. Po mladosti strávenom v srdci parížskeho nočného života, medzi kabaretnými tanečnicami a na dobrodružných výpravách sa Christian rozhodol urobiť si zo svojej vášne živobytie a v roku 1991 otvoril v Paríži svoj prvý butik. Teraz má značka 90 obchodov po celom svete a jej sortiment sa rozšíril o kožené doplnky a pánsky rad.

Eklektický vesmír, ktorý tento návrhár vytvoril, ho priviedol k mnohým spoluprácam: od návrhu a realizácie „Popoluškina črievička“ pre Disney, až po vizualizáciu fantasmagorických topánok, ktoré pre výstavu Fetish nasnímal David Lynch.

V roku 2012 Design Museum of London usporiadalo na počesť celosvetového úspechu Christiana Louboutina súhrnnú výstavu a nakladateľstvo Rizzoli vydalo publikáciu, ktorá mapuje históriu značky v posledných dvadsiatich rokoch. S neustálym nadšením Christian Louboutin dobýva srdcia žien, ktorým venoval tiež svoj charakteristický „podpis“: červenú podrážku ako symbol zvádzania.

Iconoclast Cindy Sherman


Od polovice sedemdesiatych rokov borí Cindy Sherman svojou fotografickou a filmovou tvorbou zabehnuté konvencie. Cindy Sherman je sama sebe herečkou, modelkou, kostymérka, vizážistkou, kaderníčkou, režisérkou, autorkou, kameramankou a fotografkou a je pravdepodobne najväčšou žijúcou umelkyňou. Preslávila sa svojimi fotografickými portrétmi, v ktorých sama „hrá“ rôzne postavy – ženy aj mužov. Často pózuje ako ikona, ale obrazoborecky a kriticky skúma úlohu žien v médiách. Cindy Sherman pristupuje k látke cez vypožičané vizuálne formy – záber z filmu, dvojstranu v magazíne, módnu fotografiu, historický formát aj „soft“ pornografiu.

Cindy Sherman má už na konte celý rad národných i medzinárodných výstav, vrátane retrospektívy v Múzeu moderného umenia v roku 2012. Je tiež laureátkou prestížnej ceny MacArthur Fellowship (1995), ktoré sa tiež prezýva „cena pre géniov“. Cindy Sherman je tiež hrdou majiteľkou papagája.

Iconoclast Frank Gehry


Pohybuje sa za hranicami zažitých štruktúrnych definícií, využíva každodenného prekvapenia, z obyčajných materiálov, ako je preglejka, pletivo alebo vlnitý plech, tvorí objekty, ktoré sú súčasne impozantné aj skromné. Frank Gehry by sa dal označiť za najväčšieho obrazoborca modernej architektúry. Od roku 1962, kedy si v Los Angeles založil vlastné architektonické štúdio, Frank Gehry vytvoril niektoré z najslávnejších budov sveta a sám sa stal ikonou našej doby.

Od doby, kedy neobvyklým spôsobom zrekonštruoval vlastnú rezidenciu v Santa Monica, ktorú kúpil v roku 1977, po návrh Guggenheimovo múzea v Bilbau v roku 1977, ktoré legendárny architekt Philip Johnson označil za „najlepšiu budovu našej doby“ – Frank Gehry zaviedol úplne nové definície vnímanie architektúry. Ale Frank Gehry neustáva v práci na prestížnych obstarávaní, medzi ktoré sa radí aj projekt pre značkou Louis Vuitton: stavba sídla Fondation Louis Vuitton v Paríži. Časopis Vanity Fair označil Franka Gehryho za „najvýznamnejšiu osobnosť súčasnej architektúry“. Frank Gehry mal tiež hovorenú rolu v seriáli The Simpsons.

Iconoclast Karl Lagerfeld


Nie je vôbec nadsádzkou, že módny návrhár a umelecký riaditeľ Karl Lagerfeld spôsobil revolúciu vo svojom odbore. Jeho ikonoklastický prístup k móde, najmä jeho vizionárska schopnosť predpovedať trendy, pochopenie dôležitosti kolekcií ready-to-wear, spoločne s jeho talentom pre oživenie značky pomocou novej vízie a identity, je dnes modelom a vzorom toho, ako fungujú mnohé módne značky.

Svoju kariéru Karl Lagerfeld zahájil v sedemnástich rokoch, keď nastúpil do salónu Pierre Balmain; neskôr pracoval aj u Jean Patou a Chloé, zatiaľ čo si rozširoval vedomosti histórie, umenia, architektúry, hudby a najmä francúzskeho nábytku osemnásteho storočia, vďaka čomu má teraz povesť nielen predného návrhára, ktorý navyše vie pomôcť „problematickým“ módnym značkám, ale tiež súdobého renesančného muža.

S módnym domom Fendi spolupracuje Karl Lagerfeld už od roku 1965, po mnoho rokov na pozícii umeleckého riaditeľa. Stará sa o neustálu reinvenciu značky, ktorá sa vďaka nemu stále vyvíja a zostáva modernou a relevantné. Od roku 1983 je Karl Lagerfeld hlavným návrhárom a umeleckým riaditeľom módneho domu Chanel.

Karl Lagerfeld je skutočnou ikonou, ale tiež obrazoborcov; okrem ďalších svojich aktivít ešte vedie vlastnú módnu značku, zasadá v porote Ceny LVMH pre mladých návrhárov, vydáva knihy a je tiež hrdým majiteľom mačky.

Iconoclast Marc Newson


Marc Newson, ktorý pôvodne študoval sochárstvo a návrhárstvo šperkov, predtým, než sa začal sám vzdelávať v odbore priemyselného dizajnu, má vlastné obrazoborecký prístup k tvorbe, ktorý sa prejavuje v jeho rýdzo osobnom návrhárskom štýle.

Marc Newson je teraz verejnosti známy ako popredný priemyselný návrhár svojej generácie, má za sebou projekty pre rôzne odvetvia priemyslu – od leteckého cez nábytkársky až po módu. Jeho prístup k navrhovaniu je inštinktívny a celkom osobný. Marc Newson ikonoklasticky búra hranice medzi disciplínami a svojím charakteristickým spôsobom charakterizuje dizajn ako celok. Marc Newson je považovaný za unikátnu osobnosť v oblasti dizajnu. Jeho realizácia Lockheed Lounge z doby, kedy mu bolo len 23 rokov a práve doštudoval, sa stala jednou z najväčších ikon moderného dizajnu.

Iconoclast Rei Kawakubo


Po určitej dobe, čo strávila štúdiom umenia a literatúry, sa Rei Kwakubo rozhodla pre zmenu smeru – začala pracovať v textilnej firme a následne sa samoštúdiom a praxou vypracovala až na módnu návrhárku. Rei Kwakubo verí, že kreativita v módnej tvorbe nepozná hraníc. Vo svojej vlastnej tvorbe sa radikálne posúva neustále vpred a ikonoklasticky borí pravidlá a konvencie a zavádza nové – a celý módny priemysel ju počúva. Práve na týchto základoch založila Rei Kwakubo v roku 1969 módnu značku Comme des Garcons, ktorá sa v roku 1973 transformovala na spoločnosť.

Rei Kwakubo sa angažuje vo všetkých oblastiach tvorby – grafike, reklame, navrhovanie interiérov, odevov a doplnkov, pričom medzi týmito oblasťami sú viditeľné tvorivé väzby. V roku 1981 usporiadala Rei Kwakubo dnes legendárny prehliadku Comme des Garcons v Paríži. Po prvotnom šoku sa jej ikonoklastická estetika a vášeň pre čiernu farbu zapáčila širšej verejnosti a zmenila poňatie krásy v móde navždy. Rei Kwakubo nazvala svoju značku Comme des Garcons, čo znamená „Ako chlapci“ iba preto, že sa jej páčilo, ako to znie.

Zdroj obrázkov: Louis Vuitton

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek